„Brzydkie” owoce – czy jest sens je kupować?
W badaniu 130 uczestników poproszono o ocenę serii zdjęć jabłek o różnym wyglądzie. Nic dziwnego, że jabłka z deformacjami i niedoskonałościami znalazły się najniżej pod względem liczby uczestników, którzy chcieli je zjeść.
Następnie uczestnicy musieli spróbować innego jabłka. Wtedy stało się jasne, że złe pierwsze wrażenie stało się faktem – ludzie negatywnie oceniali smak jabłka. Zapewne i ty wolisz idealnie żółte banany, a nie te z plamkami. Dzieje się tak, ponieważ emocje odgrywają ogromną rolę w naszych decyzjach zakupowych – tak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez duńskich i szwedzkich naukowców.
Marnotrawstwo żywności – globalny problem
„Wybieramy jedzenie, kierując się oczekiwaniem, jak będzie smakować. Jest to związane z naszymi uczuciami. Jeśli więc oczekujemy, że brązowy banan nie będzie pasował do smaku żółtego, wybieramy to drugie” – wyjaśnia Karin Wendin, profesor nadzwyczajny na Wydziale Nauk o Żywności Uniwersytetu Kopenhaskiego i jeden z naukowców odpowiedzialnych za badanie.
Zdaniem naukowców należy pomóc supermarketom jasno komunikować, jak unikać marnowania żywności, wybierając niedoskonały owoc, a także zbadać, które platformy są najskuteczniejsze w przekazywaniu konsumentom informacji o diecie i marnowaniu żywności.