Lekarze przestrzegają przed „surową dietą”. Dowiedz się, dlaczego

Lekarze przestrzegają przed „surową dietą”. Dowiedz się, dlaczego

Dodano: 
Świeże warzywa
Świeże warzywa Źródło: Fotolia / Autor: merc67
Dieta oparta wyłącznie na surowych produktach stała się popularna już w latach 90., kiedy zaczęły ją stosować takie gwiazdy, takie jak Woody Harrelson i Demi Moore. Zwolennicy tej diety podkreślają, że powoduje ona nie tylko utratę wagi, ale też dodaje energii i poprawia samopoczucie. Dowiedz się, dlaczego ostrzegają przed nią lekarze?

Za twórcę „surowej diety” uważany jest Oskar Bircher–Benner, jeden z pionierów nauki o odżywianiu, który zauważył, że jedzenie surowych jabłek pomogło mu wyleczyć żółtaczkę, na którą chorował. Przez kolejne lata naukowiec eksperymentował z surową żywnością, ostatecznie otwierając klinikę poświęconą diecie. Do kliniki jego imienia w Zurychu przyjeżdżają dziś zarówno otyłe jak i chore osoby, ale też zdrowe, które uczą się właściwego odżywiania.

Na czym polega „surowa dieta”?

Zwolennicy diety surowej żywności uważają, że gotowanie jedzenia jest szkodliwe dla zdrowia, ponieważ wysoka temperatura niszczy naturalne enzymy znajdujące się w żywności, powodując, że żywność staje się mniej pożywna. Główne założenia diety polegają na tym, że je się wyłącznie surową, niepodgrzaną powyżej 48℃ nieprzetworzoną żywność. Wśród zalecanych produktów są:

  • warzywa,
  • owoce,
  • orzechy,
  • nasiona,
  • surowe jajka,
  • chudy nabiał,
  • surowe ryby,
  • surowe mięso.

Zalety diety opartej na surowych produktach

Wśród zalet tej diety wymienia się:

  • szybką utratę wagi,
  • zwiększoną energię,
  • większą witalność,
  • lepsze samopoczucie,
  • wyleczenie z przewlekłych chorób.

Lekarze przestrzegają przed „surową dietą”

Chociaż „surowa dieta” korzystnie wpływa na zdrowie to jednak stosowana zbyt długo i restrykcyjnie może wyrządzić szkody w naszym organizmie. Jej stosowanie może doprowadzić do braku ważnych składników odżywczych, w tym B12, żelaza i wapnia, które są niezbędne dla zdrowia. Często "surowe diety" pozbawione są tłuszczu. Ich stosowanie zwiększa u 70 proc. kobiet ryzyko zaburzeń menstruacyjnych, u prawie 1/3 miesiączka może zatrzymać się całkowicie. Badania pokazują, że niewłaściwe skomponowanie "surowej diety wegańskiej", może ponadto wiązać się z niedostatecznym spożyciem białka, wapnia i witaminy D, a tym samym utratą masy kostnej.


„Surowa dieta może być” niebezpieczna dla zdrowia

Dieta oparta na surowej żywności może nie tylko prowadzić do niedoborów witamin i składników odżywczych, ale może nawet zagrażać zdrowiu, zwłaszcza gdy osoba na diecie spożywa surowe mięso i mleko. Gotowanie żywności zabija wiele chorobotwórczych bakterii, w tym groźną Salmonellę, Escherichię coli, Listerię i Campylobacter. Dlatego nie zaleca się spożywania surowego lub niegotowanego mięsa, jaj lub nabiału z niesprawdzonego źródła. Jeśli zdecydujesz się zjeść te potrawy na surowo, upewnij się, że twoje produkty są świeże i bezpieczne pod względem mikrobiologicznym – przestrzegają lekarze.

Czytaj też:
Najbardziej kaloryczne owoce. Jakich owoców nie jeść na diecie?

Opracowała:
Źródło: The List