Ta witamina jest niezbędna do życia. Poznaj jej role w organizmie i najlepsze źródła

Ta witamina jest niezbędna do życia. Poznaj jej role w organizmie i najlepsze źródła

Dodano: 
Biotyna
Biotyna Źródło: Shutterstock
Biotyna (inaczej witamina H lub B7) jest dla organizmu niezwykle ważnym składnikiem odżywczym. Bierze udział w wielu procesach metabolicznych. Dowiedz się, co jeść, by dostarczyć biotynę do organizmu.

Biotyna jest witaminą z grupy B rozpuszczalną w wodzie, która pełni kilka kluczowych funkcji. Zaliczają się do nich m.in.:

  • Metabolizm węglowodanów, tłuszczów i białek – biotyna pomaga w metabolizmie tych trzech głównych składników pokarmowych, co jest istotne dla dostarczenia organizmowi energii i budowy komórek.
  • Wspomaganie zdrowego stanu skóry, włosów i paznokci – dlatego biotyna jest często stosowana w produktach do ich pielęgnacji; wspomaga procesy powstawania keratyny i różnicowania się komórek naskórka, paznokci i włosów.
  • Regulacja poziomu cukru we krwi – biotyna może pomóc w utrzymaniu stabilnego poziomu glukozy we krwi poprzez wspieranie funkcji trzustki.
  • Wspieranie układu nerwowego – biotyna niesie pomoc osobom zestresowanym i nerwowym.

Niedobór i przedawkowanie biotyny

Wiele spośród powszechnie spożywanych produktów jest źródłem witaminy B7, więc rzadko mamy do czynienia z niedoborem biotyny. Choć są na niego narażone m.in. kobiety przyjmujące antykoncepcję doustną oraz osoby, które przez dłuższy czas stosują antybiotykoterapię. Jeśli natomiast obawiamy się nadmiaru biotyny w diecie, to możemy być spokojni, ponieważ usuwany jest on z moczem.

Przyjmuje się, że dorosłe osoby powinny każdego dnia przyjmować jej 50-100 mikrogramów biotyny. Statystyczny Polak spożywa dziennie średnio 30-40 mikrogramów biotyny.

Produkty będące źródłem biotyny

Bogatymi źródłami witaminy B7 są:

  • wątroba wołowa – w 100 gramach zawiera aż 100 mikrogramów biotyny,
  • ziarna soi – 60 mikrogramów biotyny w 100 gramach produktu,
  • żółtko jaja kurzego – 54 mikrogramy w 100 gramach, ale tylko ugotowanego lub usmażonego żółtka, ponieważ surowe jajko zawiera awidynę (białko, które wiąże się z biotyną i utrudnia jej wchłanianie),
  • orzechy włoskie – 37 mikrogramów witaminy B7 w 100 gramach.

Cennymi źródłami witaminy H są również ryby (tuńczyk, sardynki), grzyby, migdały i awokado. Warto też wspomnieć, że w niewielkim stopniu biotynę syntetyzują również bakterie obecne w jelitach.

Czytaj też:
Zbyt mało tej witaminy oznacza łysienie, łojotok i łupież
Czytaj też:
7 witamin i suplementów, które najlepiej wzmacniają włosy. Co polecają dietetycy?