Polscy naukowcy przebadali skład różnych orzechów. Tylko jeden rodzaj to źródło wapnia

Polscy naukowcy przebadali skład różnych orzechów. Tylko jeden rodzaj to źródło wapnia

Dodano: 1
Orzechy
Orzechy Źródło: Shutterstock
Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku wzięli pod lupę 10 różnych rodzajów orzechów, aby sprawdzić je pod kątem zawartości wapnia, potasu, magnezu, selenu i cynku. Okazało się, że tylko jeden rodzaj orzechów można uznać za źródło wapnia.

Jak podkreślają eksperci z białostockiej uczelni, orzechy są cennym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, witaminy E i składników mineralnych. Ich regularne spożywanie wywiera m.in. korzystny wpływ na układ nerwowy i sercowo – naczyniowy. Ale czy rzeczywiście mogą być sposobem na uzupełnienie konkretnych pierwiastków? Zespół pracowników, doktorantów i magistrantów Zakładu Bromatologii UMB ocenił zawartość składników mineralnych w 10 rodzajach orzechów. Efekty tych badań dla wielu osób mogą być zaskakujące, bo okazuje się, że orzech orzechowi nierówny.

Wapń w migdałach a potas w pistacjach

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Foods. Naukowcy wykazali, że wszystkie rodzaje orzechów są źródłem magnezu – porcja dostarcza powyżej 15 proc. RWS (Referencyjna Wartość Spożycia), 8 rodzajów orzechów może być uznanych za źródło potasu, 6 rodzajów – źródło cynku, 4 rodzaje – źródło selenu, natomiast jedynie migdały mogą być uznane za źródło wapnia.

Najwyższą zawartość potasu stwierdzono w orzeszkach pistacjowych (15730,5 mg/kg), a magnezu i selenu w orzechach brazylijskich (10 509,2 mg/kg i 4348,7 μg/kg), a najwyższa zawartość cynku w orzeszkach piniowych (72,4 mg/kg).

Jak podkreślili autorzy publikacji, badane orzechy są cennymi produktami, które można wykorzystać jako uzupełnienie diety w wybrane składniki mineralne, a zatem mogą być oznakowane jako produkty funkcjonalne, kluczowe w profilaktyce różnych chorób.

Nie tylko zdrowe składniki

Białostoccy naukowcy ocenili także bezpieczeństwo spożywania orzechów pod względem zawartości pierwiastków toksycznych. Mimo,że stwierdzili w orzechach obecność arsenu, kadmu, rtęci, a nawet przekroczeń maksymalnej dopuszczalnej zawartości ołowiu w niektórych próbach różnych rodzajów orzechów, wykazali, że spożywanie standardowej porcji orzechów nie stwarza ryzyka zdrowotnego. Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania orzechów przewyższają potencjalne zagrożenie z powodu obecności badanych zanieczyszczeń. Badania na ten temat zostały opublikowane w czasopiśmie Nutrients.

Ile dziennie orzechów należy jeść?

Zastanawiasz się, ile jeść orzechów każdego dnia, aby zachować zdrowie? Wystarczy garść, bo zalecana porcja dzienna orzechów to 35-40 gramów. Wyjątkiem są orzechy brazylijskie – ze względu na wysoką zawartość selenu zaleca się jeść 3-4 orzechy dziennie, bo nadmiar tego pierwiastka może być toksyczny.

Nigdy nie jedz orzechów starych, źle przechowywanych i takich, które mają wyczuwalny smak i zapach pleśni. Oznacza to obecność szkodliwych mykotoksyn, które uważa się za rakotwórcze.

Czytaj też:
Trzy najgorsze śniadania dla dziecka (i nie tylko). Co dać w zamian?
Czytaj też:
Czy żołędzie są jadalne?

Źródło: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku